fbpx

Näitä asioita ravintolaltasi odotetaan vuonna 2020Suomalainen ravintolakulttuuri on murroksessa. Ennen ulkona syötiin juhlapäivän kunniaksi, nykyään elämysten hakeminen ravintoloista on olennainen osa arkea. Ravintoloiden on mukauduttava kuluttajien muuttuviin tarpeisiin, jotta ne pysyvät kehityksen kärjessä. Tiedätkö sinä, mitä ravintolaltasi odotetaan vuonna 2020?

Tutustuimme KESPROn hiljattain tekemään tutkimukseen suomalaisten ravintolamieltymyksistä ja kokosimme yhteen tutkimuksen tärkeimmät ravintolatrendit uutta vuosikymmentä varten. Lue alta, miten houkuttelet ruokailijat pöytiesi ääreen!

Pidä perustiedot helposti saatavilla

Tiedonhausta on tullut merkittävä osa ulkona syömistä: 72% suomalaisista hakee aktiivisesti tietoa ravintoloista. Tiedon perusteella ruokailija päättää, minkä ravintolan hän valitsee. Päätöksenteossa kaikista tärkeimpiä ovat perustiedot, kuten aukioloaika, ruokalista, sijainti ja hinnat. Erityisesti nuoria kiinnostaa myös tieto siitä, miten ravintola palvelee erikoisruokavalioita.

Miten voit ravintolana tukea tiedonhakua? Suomalaisten ruokailijoiden tärkein tiedonlähde on ravintolan oma kotisivu. Pidä siis huolta, että edellä mainitut tiedot löytyvät sivuiltasi, ja että kuluttaja pääsee niihin helposti käsiksi.

Tee asioinnista helppoa, mutta kokemuksellista

Vuonna 2020 ulkona syödään arjen piristämiseksi, mutta ravintola valitaan asioinnin helppouden perusteella. 67% ruokailijoista hakee ravintolasta lisäiloa arkeen. Ravintolan valinta kuitenkin seuraa klassisia järkisyitä: hinnan ja sijainnin ohella asioinnin helppous nousee kaikista tärkeimmäksi kriteeriksi.

Ravintoloiden on täten pystyttävä vakuuttamaan ruokailija asioinnin sujuvuudesta, mutta samanaikaisesti tarjottava kokemuksellisuutta. Asioinnin helppous arvioidaan usein jo päätösvaiheessa, joten mieti, miten kommunikoit sen ruokailijoille etukäteen. Kokemuksellisuuteen voit vaikuttaa ruoan laadun lisäksi esimerkiksi ravintolan ilmeellä ja palvelun tasolla.

Suurimmat ravintolatrendit vuodelle 2020

Ravintoloiden on löydettävä välimaasto kokemuksellisuuden ja asioinnin helppouden väliltä, jotta ne houkuttelevat ruokailijoita.

Kohtaa ruokailijan odotukset

Ruoka, joka ei vastaa odotuksia jää harmittamaan. Täyttämättä jääneet odotukset ruoan laadusta ovatkin yleisin syy, jonka takia ravintolaan ei enää tulla takaisin.

Kiinnitä ravintolana huomiota siihen, että lunastat asiakkaan odotukset. Nettisivujen, Facebookin ja Instagramin maalaaman kuvan ravintolastasi on oltava linjassa todellisuuden kanssa. Mieti ruoan lisäksi palvelukokonaisuutta. Miltä ravintolassa näyttää? Kuinka nopeasti asiakas saa palvelua? Kuinka pitkään ruokaa pitää odottaa?

Palvele eri tarpeita monipuolisesti

Ulkona syöminen on monipuolistunut, minkä seurauksena ruokailija hyödyntää monipuolisemmin ravintolapalveluja päivän mittaa. Moni nappaa takeaway-aamiaisen mukaan töihin, lähtee spontaanisti kahville ja tilaa ruoan sovelluksen kautta kotiin.

Ravintoloille tämä tarjoaa mahdollisuuden: pystyt nyt kohtaamaan ruokailijan useammin päivän aikana. Mieti, mitä palveluja voit tarjota arjen eri tilanteisiin. Pystytkö pakkaamaan paikalla syötävien annosten lisäksi takeaway-aterioita? Voiko teille tulla kahvittelemaan?

Mitä vuoden 2020 ravintolatrendit opettavat meille? Nykyajan ravintolasta haetaan kokemuksellisuutta, helppoa asiointia ja monipuolisia palveluja. Ravintola valitaan haetun tiedon perusteella ja takaisin ei tulla, jos odotukset jäävät kohtaamatta. Pidä ravintolasi kehityksen kärjessä ja luo kokemuksellisuutta Thoreau-vesijärjestelmän avulla. Lisätietoja saat täältä.