Perinteinen toimistotyö on kokenut ison myllerryksen koronapandemian seurauksena. Toimistoväen siirtyessä etätyöhön lukuisat yritykset ovat joutuneet pohtimaan, miten toimistotila ja yrityksen kulut mukautuvat poikkeusaikaan.
Pienilläkin muutoksilla voi tehdä toimistoelämästä mutkattomampaa – ja samalla säästää yrityksen menoissa! Siksi kokosimme neljä käytännön vinkkiä toimistoille poikkeusajan selättämiseksi. Kokeile, mitkä näistä edistäisivät kulujen nipistämistä teidän toimistolla!
1. Käytä valoja fiksummin
Kun toimistolla käykin vain muutama työntekijä viikossa, tyhjien huoneiden valaisemisesta muodostuu nopeasti merkittävä meno yritykselle. Nyt on hyvä hetki muistuttaa henkilöstöä valojen sammuttamisesta sekä muista fiksuista energiankulutuksen käytännöistä.
Toimistotilan valaistuksen uudistaminen on myös kätevä tapa pienentää sähkölaskua: teidänkin toimistosta voisi tulla energiatehokkaampi vaihtamalla perinteiset hehkulamput led-valoihin tai asentamalla liiketunnistimella ohjattava valaistus. Pieni investointi voi maksaa itsensä takaisin merkittävinä säästöinä, ja hyvä valaistus parantaa myös toimiston viihtyvyyttä!
2. Sammuta tietokone päivän päätteeksi
Tiesitkö, että valmiustilassa olevat tietokoneet sekä näytönsäästäjät kuluttavat merkittävän määrän sähköä? Työntekijöiden käydessä toimistolla harvemmin laitteet saattavat olla päällä viikkokaupalla ilman käyttöä.
Turhaa energiankulutusta saa karsittua pyytämällä työntekijöitä sammuttamaan tietokoneet ja muut laitteet toimistolta lähtiessä, tai laittamalla ne lepotilaan. Vertailun vuoksi tavallisessa käytössä olevan tietokoneen sähkönkulutusta voi vähentää jopa 75% sulkemalla sen jokaisen käyttökerran jälkeen. Näin sähkölasku pienenee vaivattomasti, ja luontokin kiittää!
3. Muuttakaa pienempään toimistoon
Olisiko aika vaihtaa toimistotila pienempään? Etätyösuosituksien myötä suuri osa toimistotyöntekijöistä ovat viettäneet lähes vuoden etätöissä. McKinsey enteileekin, että asenteemme toimistotyötä kohtaan muuttuvat pysyvästi pandemian myötä. Nyt on hyvä hetki pysähtyä pohtimaan, miltä teidän toimisto voisi näyttää pandemian jälkeen. Ovathan kiinteistökulut usein suurin kiinteä kulu yritykselle henkilöstökulujen rinnalla!
4. Merkitse avaamispäivämäärät maitotölkkeihin
Tuntuuko siltä, että nuuhkit kaikki jääkaapin maitotölkit läpi jokaisella kahvitauolla? Valtaosan etäillessä ei voi koskaan olla varma, onko maito istunut jääkaapissa päivän vai viikon. Helppo tapa pysyä kärryillä maidon laadusta on merkitä avatun maitotölkin kylkeen avaamispäivämäärä! Näin kaikki voivat olla varmoja siitä, että he kaatavat kahviin vain tuoretta maitoa. Säästät myös kuluissa, kun hyvää maitoa ei mene epäluulon siivittämänä suoraan viemäriin.
Laita toimisto tehokäyttöön Thoreaulla!
Onneksi korkealaatuisesta vedestä ei tarvitse tinkiä poikkeusaikoinakaan. Jatka raikkaan veden tarjoilua ja pistä samalla neliöt tehokäyttöön siirtymällä Thoreau-vesijärjestelmään. Palvelukokonaisuus eliminoi kaikki muovipulloihin liittyvät säilytys-, viilennys- ja kuljetuskulut. Samalla se vapauttaa kaiken sen varastotilan, jonka normaalisti pyhittäisit muovipulloille. Bonuksena vältät myös irtopullojen aiheuttaman roskan, eikä kenenkään tarvitse enää kuluttaa työaikaa toimiston ja pullonpalautuksen väliä juostessa!
Kiinnostaako Thoreau-vesijärjestelmä ja sen tarjoamat säästöt? Ota meihin yhteyttä, niin kerromme lisää!